skip to Main Content

Månedens NIFRO medlem: Orixe

Orixe sikrer sporbarhet i leverandørkjeden

For å belyse utviklingen i norsk romsektoren starter NIFRO en ny intervju-serie; «månedens medlem». Her stiller vi et medlem en rekke spørsmål for å bli bedre kjent med hvem de er og hva de driver med. Første kvinne ut er Gunilla Grimsgaard, CEO for gründerbedriften Orixe.

 

Først av alt, hvem er du og hvordan startet det hele?

Jeg heter Gunilla F. Grimsgaard og har alltid vært interessert i å arbeide med innovasjoner og sikkerhetsløsninger som skaper en bedre hverdag for folk. Min karriere har vært fylt med spennende innovasjoner og prosjekter som Bank-ID, Netaxept, mobilbetalinger og Cyber Security. Orixe er svaret på et spørsmål jeg fikk våren 2018: «Hvordan kan man minimere risikoen for å bli utsatt for pirat- og kopiprodukter?»

Da jeg fikk spørsmålet, gav jeg et klart svar: det kan jeg fikse! Jeg kan bygge en blockchainbasert programvare som løser det! Siden gikk det fort. Martin Grimsgaard, Marius Sommer og jeg etablerte Orixe Det var fint å ha med Marius som er en erfaren IT-ingeniør og Martin som har solid erfaring innenfor internasjonalt salg og er en dreven entreprenør og bedriftsleder. Jeg ansatte også noen flinke studenter, og allerede sommeren 2018 utviklet vi et «proof of concept» av løsningen. Vi har siden utviklet en fullgod løsning som nå har vært i pilotdrift i over seks måneder.

Siden har vi fylt på med kompetanse innenfor områdene markedsføring, business ethics, supply chain management og juss. Styret er blitt styrket med Rudi Gjesbakk som sitter på solid ledererfaring innenfor logistikk og innkjøp

 

Kan du forklare litt nærmere hvilke utfordringer dere ønsker å løse, og hva programvaren skal gjøre?

Orixe har utviklet en blokkjede-basert programvare som sikrer at bedrifter får bedre kontroll over forsyningskjeden sin. Plattformen bidrar til å løse et gammelt problem med ny teknologi. I alle tider har det vært utfordringer med å sikre at alle ledd i forsyningskjeden lever opp til avtalte standarder når det gjelder etikk og materialkvalitet. Tidligere har man vært nødt til å basere seg på tillit. Nå sikrer vi transaksjonsinformasjon i alle ledd. Dokumentasjon følger med varen og kan ikke, med denne løsningen, bli endret eller manipulert på veien. Alle ledd i kjeden kan identifiseres. Hvis noen prøver å jukse er det en enkel sak å identifisere hvor det skjedde og hvem som gjorde det. Dette ansvarliggjør alle ledd i kjeden, og det er ikke lenger mulig å tjene penger på å jukse. Gjør du det vil du bli tatt. Det betyr dårlige tider for korrupsjon og annen juks!

 

Kan du gi et eksempel?

Hadde man brukt Orixe ved innkjøp av smittevernutstyr så hadde man kunnet unngå skandalene med falske masker som ikke holder avtalt standard. Orixe-løsningen gir transparens i alle ledd i forsyningskjeden på en sikker måte, men avslører ikke ting som kan være sensitivt fra et forretningssynspunkt. Det er trygt og sikkert for alle parter som ønsker å drive etisk forsvarlig bedriftsvirksomhet å ta i bruk Orixe. Denne løsningen sikrer kvalitet både i produksjon og ferdig produkt. I tillegg er løsningen med på å styrke bedrifters omdømme som etiske forsvarlige. Dette mener vi i Orixe er en viktig oppgave for fremtiden!

 

«Mitt mål er å bidra til et paradigmeskifte som er til fordel for ansvarlig forretningsvirksomhet og som setter kjepper i hjulene for de som jukser.» 

 

Har dere hatt noen ydepunkter så langt?

Vi har hatt en vellykket pilotperiode med en kunde her i Norge og deres forsendelser fra Asia. Plattformen er nå komplett utviklet, og vi lanserer plattformen offisielt i mars med seminar og lanseringstilbud. Det vil være gunstige muligheter for bedrifter som tør å være først ute med å adaptere ny teknologi.

 

Hvem jobber dere med? Er det bedrifter i romsektoren eller ser dere også til andre sektorerer? 

Vi har en pilotkunde som levere til rom-industrien. Det passer oss veldig bra, klarer vi å tilfredsstille kravene til rom-industrien, klarer vi å tilfredsstille kravene til de fleste andre industrier. Dette er også en industri som er kjent for sine innovasjoner og som mange andre industrier tar etter, så det er en fin match.

Rom-industrien har også mye å tape på å bli utsatt for uekte komponenter som ikke holder materialstandard. Derfor bør en slik «forsikringsløsning» som Orixe leverer være av interesse. På plattformen vår har vi en modul som digitaliserer og forenkler bedrifters interne godkjenning av leverandører. Det blir enklere og mer oversiktlig både for den som sender ut skjema for godkjenning (kunde) og for den som skal fylle ut skjema (leverandør). Alle bedrifter som har en kvalitetssertifisering vil ha god nytte av den her modulen.

 

Teamet i Orixe har vokst raskt. Foto: orixe


Og plattformen har flere muligheter? Dere tilbyr mer enn leverandørgodkjenning?

Ja, modulen for leverandørgodkjenning er en inngangsport for de bedriftene som ønsker å sikre seg full sporbarhet i sin forsyningskjede. Når de har gjennomført godkjenning av sine leverandører ved hjelp av Orixe er det enkelt å få med leverandørene på å bruke plattformen i forbindelse med forsendelse av leveranser. Når de først har fylt ut godkjenningsskjema så har de automatisk fått brukerkonto og blitt introdusert til plattformen.

 

Hvordan oppleves det å være en start-up i den norske romsektoren?

Det har vært veldig hyggelig og enkelt å snakke med folk innenfor romindustrien på ulike events (savnet Space Dinner i 2021). Folk er nysgjerrige. Utfordringen jeg har møtt hittil er at alle venter litt. Ingen har lyst til å være først ute med å ta i bruk ny teknologi. Det er selvfølgelig frustrerende for meg som gründer, som er avhengige av at få opp adapsjonsraten og trenger cashflow. Samtidig skjønner jeg at det er slik. Alle nye ting som skal implementeres må nettopp implementeres, og det krever fokus og at man avsetter tid til å få alle som skal bruke løsningen med ombord.

 

Hvilke behov har dere fremover? 

Vi ønsker å samarbeid med bedrifter innenfor romindustrien som ser verdien av å ha full sporbarhet og transparens i forsyningskjeden, og de som gjerne vil forenkle godkjenning av egne leverandører. I tillegg vil jeg oppfordre selskaper til å åpne døra for nye bedrifter som enda ikke er vokst seg store, slik at vi får mulighet til å komme inn og bevise at vi er profesjonelle aktører med relevante løsninger og god leveringsevne.

 

"Orixe ønsker samarbeid med bedrifter innenfor romindustrien som ser verdien av å ha full sporbarhet og transparens i forsyningskjeden, og de som gjerne vil forenkle godkjenning av sine egne leverandører."

 

Hvordan ser dere utviklingen i romsektoren? Hva er de store utfordringene og mulighetene de neste par årene?

Det hadde vært fint med tydelige retningslinjer fra myndighetenes side. For eksempel hvilke krav bør stilles til sporbarhet og transparens innenfor denne sektoren. Hva vil «etikkinformasjonsloven» som stiller krav til full åpenhet i leverandørkjeden bety for bedrifter innenfor romindustrien når denne blir vedtatt?

Rom-sektoren leverer ofte store prosjekter som er offentlig finansiert. Mye av dagens globale utfordringer som uetisk produksjon, forurensing, korrupsjon og juks med materialstandard skjules i komplekse globale forsyningskjeder. Hva tenker norske myndigheter om det? Er det ikke på tide at romindustrien, som er en trendsetter på så mye annet, «takes av lead» også innenfor dette feltet? Kan norske myndigheter gå i bresjen med et pilotprosjekt som leverer full sporbarhet i hele forsyningskjeden med hjelp av ny teknologi?

Mer info om Orixe finner du på deres nettsider. Har du spørsmål eller ønsker å samarbeide med Orixe kan du nå Gunilla på mail: gunilla@securesupplychain.no.

Hvis din bedrift ønsker å bli intervjuet for neste portrett, ta kontakt med NIFRO.

 

Søk
X