Skip to content

Ny stortingsmelding om norsk romvirksomhet – invitasjon til innspillsmøte torsdag 18. juni 2026

Som mange av leserne er kjent med, er Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) i gang med et arbeid som skal munne ut i en ny Stortingsmelding om romvirksomhet. Målsettingen er å legge den nye meldingen frem for Stortinget i løpet av vårsesjonen neste år (2027). Den «gamle» rom-meldingen kom for øvrig i desember 2019, med tittelen «Høytflyvende satellitter – jordnære formål», og den finnes her: Meld. St. 10 (2019–2020) – regjeringen.no. Det har imidlertid skjedd mye siden 2019, og det er behov for en oppdatert versjon som fanger opp de mange, nye utviklingstrekkene. NFD inviterer derfor til innspillsmøte om dette torsdag 18. juni kl 08:30-11:30, der det blir informasjon om prosessen og mulighet til å gi innspill. Som kjent har det allerede vært en runde med skriftlige innspill, og vi regner med at det blir flere innspillsmøter i løpet av høsten. Dette møtet finner sted i Sjølyst møtesenter på Skøyen, men det vil også bli anledning til å følge det digitalt.

Som også tidligere varslet, har NIFROs styre en stund jobbet med en oppdatert og forbedret versjon av ambisjonsdokumentet for norsk romnæring. Det «gamle» kom i 2021 (se Norges-romsatsing-2021-2030-næringens-ambisjoner-og-anbefalinger.pdf), og har også vært modent for oppdatering. Det nye dokumentet er utarbeidet i samarbeid med våre kolleger i Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSi) og Norwegian Space Cluster, og vi tar sikte på å lansere det på innspillsmøtet.

Innspillsmøtet blir en flott anledning til å gi sine synspunkter og innspill til en prosess som betyr svært mye for fremtiden til norsk romnæring, så meld dere på! Invitasjonen ble for øvrig sendt ut fra NFD til en rekke aktører onsdag 3. juni.

Nedenfor følger invitasjonen slik den er sendt ut fra NFD, med program, påmeldingslenke etc.

######################################################################

Invitasjon til innspillsmøte om melding til Stortinget om norsk romvirksomhet
Næringsministeren inviterer i samarbeid med NIFRO, Abelia og Direktoratet for romvirksomhet til innspillsmøte i forbindelse med arbeid med ny melding til Stortinget om romvirksomhet.

Tema for innspillsmøtet vil være «Verdikjeden i norsk romvirksomhet». Norge har styrket verdikjeden på rom de senere årene, og vi er i dag en av få romnasjoner som har kapasiteter og infrastruktur og tilbyr tjenester i hele verdikjeden – fra forskning/utvikling, oppskytning, drift, nedlasting og prosessering av data. Dette omtales ofte som ett av de norske fortrinnene innen romvirksomhet. Det er likevel ikke gitt at alle deler av verdikjeden kan/bør ligge i Norge. Følgende spørsmål vil være av særlig interesse å diskutere i møtet:

• Hvilken del av verdikjeden skal vi videreutvikle, og hvilke deler er det fortsatt mest aktuelt å samarbeide internasjonalt om?
• Er det udekkede behov i verdikjeden?

Tid: 18. juni 2026, kl. 9-11:30. Kaffe og lett servering fra 8:30
Sted: Sjølyst Møtesenter, Drammensveien 165
Frist for påmelding: 12. juni

Agenda:
• Næringsministeren innleder
• NIFRO presenterer sitt nye ambisjonsdokument
• Innlegg fra Direktoratet for romvirksomhet, Abelia, representanter fra norsk romnæring og representanter for sluttbrukerne

Ønsker din organisasjon å delta, meld dere på via påmeldingsskjema innen 12. juni. Vi ber dere oppgi om dere ønsker å holde et innlegg (maksimum tre minutter per organisasjon, krever fysisk oppmøte). Dersom vi opplever plass- og tidsbegrensning, vil vi måtte prioritere antall innlegg. Det er anledning til å sende departementet skriftlige innspill (postmottak@nfd.dep.no).

Arrangementet strømmes, strømmingsinfo kommer senere.

Søk
X